Framgångsrik Försäljning

Tronskiftet är ett faktum – kunden har nu makten.

Le Roi est mort, vive le Roi!Konungen är död, leve konungen!

Ordspråket står för vår benägenhet att hylla den härskande, den framgångsrike, men överge den döde, den besegrade (wikipedia, 2020)

Digitalisering och den allmänna tekniska utvecklingen förändrar vårt samhälle och människors sätt att interagera i ett galet högt tempo. En rättfärdig fråga är om vårt sätt att leva år 2020 verkligen är hälsosamt och vem som egentligen är vinnaren i vårt galna ADHD- samhälle på steroider. Eller är vi alla förlorare?

Oavsett svaret så går inte utvecklingen att stoppa, däremot kan du se till att inte bli händelsestyrd. Välj att medvetet prioritera din tid och fokus. Sätt dig i förarsätet och led utvecklingen.

För inte så många år sedan låg all makt hos de stora aktörerna/företagen. De hade ett tydligt övertag i form av ekonomiska muskler, kunskap, organisationen, infrastruktur och logistik. Ovetande och fylld av sin egen förträfflighet tror sig många av dom fortfarande vara odödliga, men istället går de mot sin säkra död. Allt förändras – OCH det går fort.

Den digitala utvecklingen har på extremt kort tid gjort marknaden fullständigt transparant. Den kompletta spelplanen, med förutsättningar, kunskap och samtliga spelregler är idag tillgänglig för alla som är intresserade. Allt finns på internet. Vi är också i stort sett helt oberoende av geografisk plats på jorden och tid på dygnet.

Makten har förskjutits från leverantör till kund. Produkter och tjänster blir alltmer lika. Blixtsnabbt går nästan allt att kopiera. Det som tidigare var en konkurrensfördel är nu en hygienfaktor. Kvar är kundmötet och bara kundmötet som konkurrensmedel. 

Det som tidigare var en potentiell risk är nu en verklighet för många tidigare framstående företag. Deras stora förnäma organisationer har nu blivit en belastning. Huvudkontor med massor av administrativ personal som gör ”massor av viktiga grejer” är nu en kostnad som sakta men säkert dränerar och sänker företaget.

Lösningen finns dock inom räckhåll och lösningen är lika självklart, svår som enkel. Dock kräver det handlingskraft. ALLA PÅ FÖRETAGET MÅSTE TÄNK KUND. I VARJE SITUATION.

Varför finns vi som företag – för våra kunder.

Varför går jag till jobbet – för våra kunder.

Varför jobbar jag på min arbetsplats – får våra kunder.

Varför gör jag det jag gör just NU – för våra kunder.

Kunderna finns inte för företaget, utan företaget finns för kunderna.

Hur vill vi upplevas av våra kunder? Exakt hur kommer mitt arbete tillföra värde för våra kunder. Detta är frågor som behöver genomsyra precis allt. Addera kundvärde och överträffa kundens förväntningar måste vara den ständigt lysande ledstjärnan. Så och exakt så blir du en vinnare idag, i morgon och för många år framåt.

Johan Lindahl, grundare, Framgångsrik Försäljning i Sverige AB

REFERENSER

 

 

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Vi säljer inte din information. Genom att klicka på Jag accepterar godkänner du cookies. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke och läsa mer om cookies här.

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng